KUNCI ASAS KAJIAN GENDER




Oleh: shohibul kafi
Bahasa Melayu

A. Definisi

            Definisi jantina: Gender adalah suatu istilah yang digunakan untuk menggambarkan perbezaan antara laki-laki dan perempuan secara social.
= Gender adalah kumpulan sifat-sifat dan tingkah laku yang dibentuk secara kultural yang ada pada laki-laki dan perempuan.
Liputan Objek kajian: Budaya, Sosial, Politik, Ekonomi, Pengetahuan, dll.

B. Pokok Persolan Gender
Pertama, marginalisasi.
Kedua, Subordinasi.
Ketiga, Streotipe / Pelabelan.
Keempat, Kekerasan terhadap Prempuan.
Kelima, Beban kerja prempuan.

C. Munculnya Gender dalam Islam
Pertama, munculnya budaya patriarkhi.
Kedua, Penafsiran Al-Quran.
Ketiga. Bias gender dalam pemaknaan hadis.
D. Pendekatan Pembangunan:

            Pertama, Pendekatan Kesejahteraan Ada tiga andaian pendekatan kesejahteraan.
perempuan dianggap lebih sebagai penerima pasif daripada sebagai subjek pembangunan.
peranan keibubapaan (motherhood) merupakan peranan yang paling penting bagi wanita dalam masyarakat.
mengasuh anak adalah peranan perempuan yang paling berkesan dalam semua aspek pembangunan ekonomi. Kedua, Pendekatan Keadilan Pendekatan ini menyedari bahawa perempuan adalah peserta aktif dalam proses pembangunan. Sebab melalui peranan reproduktif dan produktif, perempuan memberi sumbangan yang penting, walaupun sumbangan tersebut seringkali tidak diiktiraf bagi pertumbuhan ekonomi.
Andaian pokok pendekatan ini adalah strategi-strategi ekonomi seringkali memberi kesan negatif pada kaum perempuan, sehingga kaum perempuan harus dilibatkan dalam proses pembangunan dengan meningkatkan akses dan peluang kerja, sehingga pendekatan ini menyedari akan keperluan praktikal gender terutama dalam memperoleh pekerjaan.
Ketiga,
Pendekatan Anti Kemiskinan Pendekatan anti kemiskinan atau anti poverty approach melihat ketidakadilan ekonomi antara laki-laki dan perempuan tidak dikaitkan dengan subordinasi, tetapi berkaitan dengan kemiskinan, kerana itu perhatiannya beralih daripada usaha mengurangkan ketidaksamaan pendapatan. Pusat perhatian pendekatan ini pada anti kemiskinan peranan produktif perempuan. Andaian pendekatan ini adalah bahawa akar kemiskinan perempuan dan ketimpangannya dengan laki-laki disebabkan lemahnya pemilikan tanah dan pemilikan modal secara peribadi, dan diskriminasi seksual pada pasaran kerja.
Keempat, pendekatan kecekapan Tekanan pendekatan kecekapan, beralih dari perempuan kepada pembangunan, Menurut pendekatan ini, pembangunan hanya akan berkesan bila perempuan dilibatkan Asumsinya bahawa peningkatan penyertaan ekonomi wanita di negara dunia ketiga, secara automatik berkaitan dengan keadilan.
Andaian bahawa penyertaan ekonomi boleh meningkatkan status perempuan dan berkaitan dengan keadilan telah dikritik secara meluas, seperti halnya pengidentifikasian beberapa faktor pokok yang menghalang penyertaan wanita seperti rendahnya tahap pendidikan dan teknologi yang kurang produktif.
Apa yang disebut industri pembangunan menyedari bahawa perempuan sangat penting untuk kejayaan pembangunan secara keseluruhan, namun betapa pun hal itu bukan lantas bermakna bahawa pembangunan meningkatkan perempuan. Kelima, Pendekatan Empowerment
Pendekatan ini berkembang sebagai akibat adanya rasa tidak puas hati terhadap pendekatan awal Women In Development (WID) seperti pendekatan keadilan, kerana dianggap dikooptasikan terhadap pendekatan anti kemiskinan dan kecekapan.
Pendekatan ini berbeza dengan pendekatan keadilan, tidak hanya asal usulnya, melainkan juga dalam sebab-sebab, dinamik dan struktur penindasan perempuan yang diusutnya sebagai strategi, yang bermaksud merubah kedudukan perempuan di dunia ketiga.
Pendekatan ini berusaha mengenalpasti kekuasaan dalam rangka meningkatkan kemandirian dan kekuatan dalaman perempuan. Pendekatan ini tidak menekankan pada "status" perempuan secara relatif terhadap laki-laki, seperti pendekatan keadilan tetapi berupaya memberikan kuasa kepada perempuan melalui pengagihan semula kuasa di dalam dan di antara masyarakat.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "KUNCI ASAS KAJIAN GENDER"

Post a Comment